.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
اعلام اسناد تاریخی سرحدات مرزی مازندران

در پي اطلاع رساني برخي رسانه‌هاي مازندران در خصوص اينكه بخش هايي از استان به استان‌هاي همجوار واگذار شده است، استانداري مازندران ادله و اسناد تاريخي سرحدات مرزي مازندران را اعلام كرد.

محور گدوک اختلاف مرز شهرستانهای سوادکوه و فیروز کوه :
۱- بر اساس نامه ثبتی شماره ۱۹۷ مورخ ۲۸/۵/۱۳۱۰ مرز ثبتی شهرستان های سوادکوه و فیروزکوه دوراهی کتالان (حدود دو کیلومتر بعد از تأسیسات گدوک بسمت فیروزکوه) در محور سوادکوه به تهران دارای پلاک ثبتی ۱۳ اصلی بخش ۱۳ ثبت سوادکوه در سال ۱۳۴۶ بنام راه آهن شمال سند مالکیت صادر شده است.
۲- به استناد آگهی منابع ملی شماره ۴۸۴۳ مورخ ۲۲/۸/۱۳۵۵ و بر اساس نامه شماره ۴۹۸ مورخ ۱۶/۵/۵۵ سازمان جنگلها و مراتع کشور ، مراتع گدوک بخش ثبتی ۱۳ شاهی سابق (قائمشهر) استان مازندران، شمال بجاده شوسه فیروزکوه به مازندران ، جنوب به سامان مرتع میانکوه و مغرب به سامان مرتع گوانزا فیروزکوه و مشرق به سامان مرتع شاه چشمه مازندران از اراضی قریه شورآب و گرجی خیل از پلاک ۱۳ اصلی بخش ۱۳ ثبت شهرستان سوادکوه می باشد.
۳- به استناد نامه شماره ۷۶/۴۲/م مورخ ۳۰/۲/۸۶ وزارت راه و ترابری ، راهدارخانه گدوک (کاروانسرای شاه عباسی) بر اساس صورتمجلس شماره ۵۶۳۲ مورخ ۹/۸/۱۳۴۸ ثبت قائمشهر (شاهی سابق) و نامه شماره ۱۶۲۴۴ مورخ ۱۸/۴/۱۳۵۸ وزارت تعاون و امور روستاها و نامه شماره ۱۱۰۷۶ مورخ ۱/۴/۱۳۴۷ هیئت وزیران و مصوبه شماره ۱۵۸ جلسه شورای اصلاحات ارضی تحویل اداره کل راه و ترابری استان می باشد و هم اکنون در تصرف اداره مذکور می باشد.
۴- سرپرست وقت دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور طی نامه شماره ۱۷۷۲۹/۴۲ مورخ ۱/۱۰/۷۸ مرز دو استان در محور گدوک را با بهره گیری از نقشه مصوب ۲۵۰۰۰۰ : ۱ سال ۷۲ هیئت وزیران بر روی نقشه ۵۰۰۰۰ : ۱ مشخص نموده بطوریکه کلیه تأسیسات مستقر در محور یادشده در محدوه استان مازندران قرار می گیرد و مجدداً دفتر تقسیمات کشوری طی نامه شماره ۹۸۲۰۱/۴۲/۴/۱ مورخ ۱۴/۱۰/۸۱ به کمیسیون سیاسی و دفاعی هیئت وزیران ارسال گردیده ، تأسیسات مستقر حدفاصل شهرستانهای فیروزکوه و سوادکوه در محور گدوک در استان مازندران قرار می گیرد. (کلیه اسناد موجود است).
قابل ذکر است وزارت کشور در آخرین نامه ارسالی کلیه تأسیسات واقع درگدوک را جزء استان تهران اعلام نموده که این موضوع طی مکاتبات مکرر اعتراض استانداری را بهمراه داشت ، لکن تاکنون نتیجه ای حاصل نشد.

شبه جزیره میانکاله :
۱- در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۱۴ شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده به شماره پلاک ۱۰ اصلی بخش ۱۸ ثبت شهرستان بهشهر ثبت و در اختیار محیط زیست مازندران قرار گرفت.
۲- شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده در سرشماری سال ۱۳۳۵ یکی از تالابهای بین المللی و منطقه حفاظت شده حیات وحش ثبت و دارای ۶۸ هزار هکتار مساحت و از ابتدای ورودی پاسگاه محیط زیست بهشهر تا انتهای آشوراده ۶۰ کیلومتر (طول آشوراده ۵ کیلومتر) می باشد.
۳- در سال ۱۳۷۲ نقشه پوششی مصوب ۲۵۰۰۰۰ : ۱ هیئت وزیران ، کل شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده در شهرستان بهشهر قرار دارد. همچنین در سال ۱۳۷۶ هیئت وزیران در زمان تصویب شهرستان بندرگز ، کل شبه جزیره میانکاله و جزیره آشوراده در تابعیت شهرستان بهشهر قرار دارد.
۴- به استناد ماده ۱۷ آئیننامه اجرایی قانون تقسیمات کشوری ، هرگونه انتزاع ، الحاق لازم است با حفظ جهات طبیعی ، فرهنگی ، اقتصادی و دسترسی رعایت گردد. قابل ذکر است تنها راه دسترسی به شبه جزیره میانکاله فقط از روستای زاغمرز شهرستان بهشهر می باشد.
۵- بمنظور حفظ و حراست و جلوگیری از تخریب از شبه جزیره میانکاله ، اعمال مدیریت یکپارچه اعمال مدیریت محیط زیست استان مازندران همانند سابق پیشنهاد می گردد.

محور هراز اختلاف شهرستانهای آمـل و دماوند :
بر اساس نقشه پوششی ۲۵۰۰۰۰ : ۱ مصوب هیئت وزیران سال ۱۳۷۲ مرز تقسیماتی شهرستانهای آمـل و دماوند ، ابتدای ورودی تونل بعد از بقعه مبارکه امامزاده هاشم جهت تهران می باشد. متأسفانه علیرغم مکاتبات متعدد با وزارت کشور ، استانداری تهران بخش وسیعی از عرصه های منابع طبیعی و مدیریت سد لار که در حوزه سرزمینی استان مازندران قرار دارد ، در اختیار استان تهران و تاکنون از تحول و تحول آن (اجرای ماده ۱۴ قانون تقسیمات کشوری) امتناع نموده است.
ماده ۱۴ قانون تقسمیات : رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمانهای اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است.

استان سمنان :
۱- در سال ۱۳۶۶ علیرغم مخالفت های مکرر استانداری مازندران ، وزارت کشور یک جانبه بخش وسیعی از حوزه سرزمینی مشهور به خطیرکوه در شهرستان سوادکوه (روستاهای پاقلعه ، رودبار ، کمرود و لیرد) را به طمع انتقال آب چشمه روزیه (سرچشمه رودخانه دوآب سوادکوه) از پیکره استان جدا و به تصویب هیئت وزیران رساند. علیرغم توافق مدیریت آب دو استان و دستور وزارت نیرو مبنی بر استفاده دو استان از منابع آب چشمه ، متأسفانه استان سمنان با ایجاد سد و تأسیسات در محل چشمه ، مردم سوادکوه را از آب آن که مصرف کشاورزی داشته است محروم و علیرغم پیگیری تاکنون منتج به نتیجه نگردید.
۲- در ترسیم خط مرزی بر روی نقشه پوششی ۲۵۰۰۰۰ : ۱ سال ۱۳۷۲ هیئت وزیران خط مرزی شهرستان سـاری بخش چهاردانگه و شهرستان فعلی مهدیشر استان سمنان بجای اینکه خط ترسیمی را از بالای قله کوه رسم نمایند ، از ادامه آبریز بسمت مازندران ترسیم نمودند که این امر بخشی از راه روستایی تعداد زیادی از روستای بخش چهاردانگه را بسمت استان سمنان جدا نموده و در سال گذشته اهالی برای بازسازی جاده روستایی مواجه با مشکل و درگیری بین روستائیان چهاردانگه و اهالی فولادمحله سمنان ایجاد که تاکنون منتج به نتیجه نگردید.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

امید از سوادکوه 4 خرداد 1389
با سلام وعرض اردات محضر مدیران ارشد استان بویژه استاندار محترم وماونت محترم سیاسی وامنیتی استانداری مازندران :
بنده سالهاست بواسطه موقعیت شغلی در استان دیگر وتعصب وتعلق خاطر به استان اخبار مربوط به استان را پیگیری میکنم واز اینکه از گوشه کنار استان برخی کج رفتاریها وندانم کاریها موجب جدایی بخشهای زیادی از استان وواگذاری آنها به استانهای همجوار شده است که آنان به همین واسطه داعیه حمایت از گردشگری وتوریست را داشته باشند وصد البته در کنار این مسائل باعث تخریب محیط زیست وآلا یندگی مناطق بالا دست استان را فراهم آورند که این امر موجبات نارضایتی مردم استان را فراهم آورده است . واینکه جدایی بخشی از سرزمین مادری با هر شعاری که صورت گرفته وبا هر رویکردی که بوده تبعات وآسیب های اجتماعی ومحیطی فراوانی را در پی خواهد داشت که از دست رفتن هویت ساکنان این مناطق و ثبت آثار وکشفیات باستانی وتاریخی این مناطق به نام استان دیگر و هویت بخشی کذایی وتاریخ سازی برای مردمی غیر از مردم مازندران موجب تأسف خواهد بود لذا از اینکه استانداری مازندران همت وغیرت به خرج داده واین مراسلات را در معرض دید قرار داده جای بسی تشکر والبته تأمل دارد . که پرداختن به این موضوع از حوصله خوانندگان قطعا خارج است . اما نکته قابل دفاعی عرضه داشتند وبیان نمودند که قطعا مدیران کشوری از این مسائل آگاهی کمتری دارند . لذا شایسته است به رسانه های استان گوشزد شود تا پرداختن به مسائل بومی ومحلی را در الویت کار رسانه ای قرار دهند و با ایجاد ارتباطی منطقی وراهبردی بین مردم ومسئولین و همنچین با بیان این موضوعات در چارچوب قانونی بر مدار عقل ومنطق همبستگی تاریخی مردم غیور مازندران را یکبار دیگر به نمایش بگذارند . بنده به عنوان یک شهروند مازندرانی که قریب به دو دهه در مسولیتهای اجرایی خارج از استان به سر میبرم شاهد این اظهار علاقه ها ویکپارچگی و وحدت مثال زدنی در خارج از استان وحتی خارج از کشور میباشم . صداقت ویکرنگی این مردم در بین سایر ملل کم نظیر وبلکه بی همتاست اینکه چرا همین مردم نمیتوانند در داخل استان کمتر به این حد از وحدت برسند پاسخ آن به قطع ویقین عدم وحدت رویه در بین مسئولین استان وعدم ارائه یک برنامه مدون که برگرفته از داشته های همین مردم والبته طبیعت زیبای آن است می باشد اینکه ما هنوز به خودباوری نرسیدیم واقعا شعار نیست بلکه یک واقعیت تلخ وناگوار است . مدیران ارشد استان این مردم خونگرم ونجیب مازندران شایسته مدیرانی از جنس خود صادق وخونگرم وبه دور از رنگ وریاست . ملت نجیب استان از شعار خسته است ، به مدیران خود پشت کردند وامید ظهور یک منجی در این مردم موج میزند . پس بیایید با دستان توانمند خویش وبه دور از مسائل حاشیه ای وسیاسی به این مردم خدمتی شایسته ارائه دهید . موفق وپیروز وسربلند باشید

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.25 seconds.